Del 2 av "Mitt eget lilla efterlyst".

Med dessa uppgifter och fler därtill hade jag skapat mig en tydlig bild av min nya "nätkompis". Jag visste nu att han lurat andra kvinnor på pengar, att han uppträder under flera olika namn och att hans livshistoria/familjehistoria varierar lite men alltid bygger på samma scenario...att han är ensamstående pappa och att hans fru har gått bort i cancer eller bilolyckor.

Naturligtvis låtsas jag inte ha en aning om detta. Vi skriver många meddelanden till varandra och börjar också chatta på msn. Han skickar flera bilder av sig själv men plockar bort sin facebooksida tämligen omgående med motiveringen att "det är inget för mig". Jag har senare förstått att det är väldigt vanligt när det gäller nätbedragare. De har ofta ingen bild, en bild av någon helt annan person eller så plockar de bort sin profil så fort de tror sig ha fått napp. Det är antagligen för farligt för dem att vara så synlig som man är på en sida som facebook. Det kan ju dyka upp något offer som börjar skicka obehagliga meddelanden eller till och med göra en polisanmälan.

Jag har anledning att tro att Nigel uppträdde med egen bild, men det återkommer jag om senare.

Vi hade kontakt under ett par månader. Han var väldigt trevlig även om han var lite i smörigaste laget för mig. Han kändes kultiverad och allmänbildad. Vi chattade så gott som varje dag och bytte till och med telefonnummer. Jag väntade och väntade på att han skulle trampa i klaveret, men han var faktiskt väldigt trevlig väldigt länge.
En dag meddelade han att han tänkte komma till Sverige med sin lilla dotter och hälsa på. Jag fick fullt upp med att hitta på ursäkter och sätta stopp för resan. Under den här tiden fick jag till och med prata med lillla Jane, som dottern hette. Hon var rar och lite blyg, och jag har än idag ingen aning om det var något fake med henne eller om hon är hans riktiga dotter. Hon kallade i alla fall Nigel för daddy.

Så en dag för en månad sedan ungefär så meddelar han att han ska åka till Nigeria på affärsresa för att köpa smycken till sin affär i London. Här vill jag påpeka att jag aldrig har fått något namen eller någon adress till affären fast jag har frågat. Jag tänkte i så fall kolla äktheten själv eller via någon londonbekant, men där gick jag bet. Antagligen finns det ingen affär.

Nigel skickade mail från Nigeria och berättade att allt gick bra. han hade varit där många gånger...men det var ju ingen överraskning, det hade jag ju själv upptäckt via scammersidorna och "brevet".
Så en dag kom frågan jag hade väntat på. Frågan om pengar. Det var bråttom om handlade om ganska stora summor. Runt 50 000 kronor i svenska pengar som jag skulle få tillbaka med generös ränta så fort vi träffades, för i samma ögonblick meddelade han att han skulle komma till Sverige direkt från Nigeria.
Varför behövde han pengar då? Jo, och det här är inte att leka med. Jane, dottern, hade blivit akut svårt sjuk efter att ha druckit vatten på hotellet. Nigel berättade att hon hade så svåra diarreér att hon riskerade att torka ut fullständigt och till och med dö. Men nu ville sjukhuset kasta ut henne för de hade ingen reseförsäkring och hans kort fungerade inte på de nigerianska bankerna så han kunde inte betala hennes sjukhusräkning. Det var sååå bråttom med pengarna. Om jag inte skickade pengar direkt skule Jane antagligen dö och det skulle vara mitt fel. Han ringde flera gånger så jag slutade svara när jag såg att det var han. Han överröste mig med mail och vaktade på mig som en hök på msn. Till slut avslöjade jag att jag hade hittat graverande uppgifter om honom på Internet och då blev han först upprörd, men sedan sa han att det måste vara någon annan med samma namn. Men bilderna då? Nej det var bara någon som var lite snarlik honom. När jag påpekade att det var för mycket för att vara en slump med namnet, bilderna, Nigeria o.s.v. blev han väldigt irriterad. Till slut skickade han en kopia på flygbiljetterna hans beställt för sig och Jane för att bevisa att han talade sanning..

Här är ett utdrag från msn-chat från Nigeria:

Nigel says:

hello

Anna-Carin says:

Hello

Nigel says:

how  are you doing

i ask you to  call me

i txt you

Anna-Carin says:

Yes but the lines are so bad its no idea, better talk here
Nigel says:

i just want to talk to you on phone

we can still talk here

Anna-Carin says:

Yes but you just called me and there is only noice. Its no idea

Nigel says:

you call me

it will be better

Anna-Carin says:

Why?
Nigel says:

nonthing

you have not call me for so long now

Anna-Carin says:

No but its because I dont feel good about this
Nigel  says:

will you call me

Anna-Carin says:

no sorry

Nigel says:

why

Anna-Carin says:

 you asking for money. I feel you think Im stupid, and Im not

Nigel says:

honey no you have to understand

Jane needs healthcare and i want to take my things out of here

i will have collect money from my card both i cant because of the poor banking facilities here

Anna-Carin says:

 I would nebver send money to a man I have met on Internet and I would NEVER ask a man for money

Nigel says:

honey i know but this time you have to understand that i need to leave here

Anna-Carin says:

Yes but I dont feel thats my responsability

och såhär forttsatte det....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0