Mitt eget lilla efterlyst: fallet Jacques

Idag ska jag fortsätta mina berättelser om lustigkurrar på nätet....eller bedragare för att tala klartext.....idag ska ni få träffa Jacques från Monaco. Jacques är en väldigt trevlig och sympatisk kille vid första påseendet. Snygg, faktiskt jättesnygg, belevad, charmig...första gången han kontaktade mig var på det vanliga stället..fb...en dag runt jul fick jag ett meddelande från en kille som såg ut att vara någonstans mellan 30-40. Varför skriver så unga killar till kvinnor i din ålder undrar ni kanske...ja det är ett mysterium i sig, men väldigt vanligt, så Jacques meddelande var inget uppseendeväckande i sig. Han förklarade att han ville skaffa bekanta i Sverige eftersom han snart skulle flytta hit. Han berättade om ett utsvävande levnadssätt med resor, exklusiva bilar, dyrbara hotell...och förklarade att han hade råd med detta liv eftersom han hade en hög chefsposition inom ett internationellt företag. Företaget I fråga var Dell, sa han. Han skulle snart flytta till Sverige och bli chef på kontoret i Stockholm.
Men innan han skulle börja skulle han åka på en semesterresa till Argentina. Inget uppseendeväckande med det, men efter några dagar får jag ett meddelande att han vill prata med mig på msn. Det är brådskande.
Väl där berättar han att han köpt jättesnygga, exklusiva möbler till sin nya lägenhet på STRANDVÄGEN i Stockholm. Ingen dålig adress med andra ord. Problemet är att hans visakort inte fungerar som det ska. Och han måste köpa möblerna just den dagen annars blir det för sent att skeppa över dem till Stockholm. Skulle jag kunna vara så bussig och göra en överföring av pengar till en bank i Buenos Aires så att han inte förlorar möblerna han så gärna vill ha. Som en liten väntjänst? En 10 000 dollar (är det bedragarnas standardsumma börjar jag undra?) skulle räcka.
Nja, naturligtvis gjorde jag det inte. Så dum är väl ingen...eller ? Eftersom det finns så många som håller på såhär så börjar man ju undra. Säkert är det någon då och då som är för snäll och naiv och vill hjälpa till.
När jag skrev att jag inte tänkte föra över några pengar förvandlades den supertrevliga jacques till den superOtrevlige Jacques. Han skickade mail på mail där han skrev att nu hade jag avslöjat min rätta natur, att jag var självisk och otacksam för allt han gjort för mig ( va? vad hade han gjort?), men jag skulle nog få mitt straff en dag..os.v.

Precis som med Nigel så blockade jag även Jacques. Jag har även bilder av honom om någon vill se. Och han jobbar INTE på Dell i Stockholm.Jag har kollat Och knappast har han någon lya på Strandvägen heller.

När ni läser det här så tänker ni säkert att det finns väl ingen människa som är så dum att man låter sig luras av en sån här..men uppenbarligen så finns det det. Annars skulle de ju lägga av.

Jag har inte hittat Jacques på någon scammersida, men det kan ju vara så att han är ny i branschen eller använder många olika namn.

Jacques lade inte in några romantiska scener i sina kontakter med mig, utan var istället "en trevlig vän".

Varför vänder sig den här typen av skojare till såna som mig? Ja antagligen scannar de av nätet och söker singlar av motsatta könet, gärna på datingsidor eller på sociala nätverk som t.e.x. facebook. Antagligen söker e också singlar som utåt verkar tillhöra en hyfsad socialgrupp, inte för unga för då har de inte hunnit skrapa ihop några pengar på banken, lagon gamla så att de har börjat lida lite av att vara ensamma och därför öppna för nya kontakter. Lätta sol & våroffer.
Antagligen är det många som råkar ut för fula fiskar av det här slaget men inte anmäler, för det är ju ganska skamligt att bli lurad på detta vis.

Här nedanför har jag lagt in länkar till några sidor där man lägger ut namn och bild på kända bedragare. har du råkat ut för något hittar du kanske honom eller henne här. jag hittade i alla fall Nigel där. Skriv bara in namnet ni har och kolla.

http://www.delphifaq.com/faq

http://www.romancescam.com

...eller så googlar ni bara på sökorden scammer och namnet ni har...lycka till...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0